، دو حادثه تلخ تصادف اتوبوس تنها با فاصله ۱۲ ساعت در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته تلخ ترین حوادثی بود که در صدر اخبار رسانه ها جای گرفت؛ حوادثی که منجر به جان باختن ۷ نفر شد؛ دو خبرنگار،۳ سرباز معلم، ۱ مأمور ناجا و ۱ کمک راننده.
*حادثه اول: تصادف اتوبوس خبرنگاران
عصر چهارشنبه ۲ تیر اتوبوس حامل تعدادی از خبرنگارانی که برای تهیه گزارش از دریاچه ارومیه عزیمت کرده بودند، واژگون شد و دستکم ۲۱ نفر مصدوم شدند.
در این حادثه متاسفانه «مهشاد کریمی» خبرنگار حوزه محیط زیست ایسنا و «ریحانه یاسینی» خبرنگار ایرنا در این حادثه جان باختند.
*حادثه دوم: تصادف اتوبوس سرباز معلمها
با گذشت۱۲ ساعت از حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران در ساعت ۱۸ روز دوم تیر در ارومیه، ساعت ۶ صبح سوم تیرماه حادثه تلخ دیگری به وقوع پیوست؛ این بار واژگونی و تصادف اتوبوس حامل سربازان.
برپایه این گزارش اتوبوس حامل سرباز معلم ها که از سیستان و بلوچستان برای فراگیری آموزش نظامی راهی شیراز بود در ساعت ۶:۱۲ در محور یزد_ دهشیر به علت نقص فنی حادث از ناحیه ترمز با جدول وسط جاده برخورد کرده و در سمت مسیر مقابل واژگون و سپس با یک دستگاه تریلی متوقف برخورد می کند که متاسفانه در این حادثه ۳ سرباز معلم و مأمور رابط ناجا و کمک راننده تریلی جان باخته و ۱۰ نفر دیگر مجروح می شوند.
* معاون اجتماعی راهور: اتوبوس حامل خبرنگاران از رده خارج شده بود / قصور سازمان دعوت کننده و راننده باعث بروز حادثه شد
سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور پیرامون موضوع واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمها از تشکیل کمیته ای بدستور فرمانده ناجا خبر داد و گفت: اولین جلسه این کمیته روز جمعه تشکیل شد و بررسی های کلی با تکیه بر گزارش اولیه تصادفات از صحنه و کارشناسات تصادفات و گزارش روسای پلیس راه های استان آذربایجان غربی و یزد به مراجع مختلف از جمله مراجع قضایی، پیگیری شد.
وی گفت: تیم های کارشناسی متخصص از نظر فنی و کارشناسی تصادفات و هم از لحاط مکانیکی به محل حادثه اعزام شدند و موضوع را به طور جزئی بررسی کردند که مشخص شد که سازمانی که برای مراسم از خبرنگاران دعوت به عمل آورده بود، از یک دستگاه اتوبوسی استفاده کرده که این اتوبوس از اردیبهشت ۱۴۰۰ از مجموعه ناوگان حمل و نقل خارج شده و در اختیار کارخانه سیمان ارومیه قرار دارد که وظیفه جابه جایی کارگران صنعت سیمان را برعهده داشته است.
جهانی تصریح کرد: سازمان دعوت کننده، دو دستگاه اتوبوس را درخواست می کند و یکی از این دو دستگاه دچار سانحه می شود. اولین قصور این حادثه از سمت راننده اتوبوس بوده که نباید این سفر را عهده دار می شد و دوم سازمان دعوت کننده که باید با هماهنگی سازمان حمل و نقل از اتوبوس های ایمن استفاده می کرد. مسیر این راه پر ازپیچ و خم بوده و عرض کمی داشت و باید از وسیله نقلیه ایمن استفاده می شد که قصور مسئولان سازمان در عدم انتخاب وسیله ایمن بسیار موثر بوده است.
وی با اشاره به نبستن کمبرند ایمنی مسافران داخل اتوبوس، بیان کرد: برخی از سرنشینان اتوبوس کمربند ایمنی نبسته بودند و این موضوع هم در بروز این اتفاق تلخ موثر بود.
معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور درباره حادثه پیش آمده برای سربازان معلم در شهر یزد در برنامه« در انتهای الوند» نیز عنوان کرد: اتوبوسی که از زاهدان حرکت می کند به آباده شیراز می رسد و در مسیر پیش آمده به دلیل نقص فنی و نا آشنایی راننده با مسیر پر شیب، متاسفانه دچار حادثه شده و سه نفر از سربازان و یک نفر از افراد نظامی در این اتوبوس و یک نفر از رانندگان حاضر در وسیله نقلیه پارک شده در خیابان به دلیل برخورد اتوبوس با وسیله نقلیه فوت می کند؛ در این حادثه هم دو دلیل باعث بروز حادثه شد که یکی از آن ها بی مبالاتی راننده وسیله نقلیه به دلیل اشراف به عیب مستمر اتوبوس و استفاده از آن و دوم اجازه مسافرگیری با چنین وسایلی از رده خارج شده ای توسط مدیرعامل و مدیر فنی شرکت مربوطه بوده است.
*علت تامه تصادف اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلم ها مشخص شد
و حالا امروز پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نتیجه کمیسیون عالی تصادفات پیرامون دوحادثه اخیر واژگونی اتوبوس را اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: پیرو دستور فرمانده محترم نیروی انتظامی به پلیس راهور ناجا در پی دوحادثه اخیر واژگونی اتوبوس در استانهای آذربایجان غربی و یزد ، کمیسیون عالی تصادفات در دو جلسه (روزهای جمعه و شنبه تاریخ چهارم و پنجم تیرماه ) در ستاد پلیس راهور ناجا تشکیل شد که نتیجه کمیسیون های فوق جهت استحضار مردم شریف ایران به شرح زیر اعلام می شود.
باتوجه به گزارش کارشناسان تصادفات از صحنه تصادف ، گزارش رئیس پلیس راه استان در این خصوص به مراجع ذیربط استانی و با بهره گیری از اطلاعات سامانه و سیستم ها از قبیل سامانه سپهتن ، تردد شمار و... و همچنین نظریه فنی کارشناسان اعزامی از ستاد پلیس راهور ناجا به محل وقوع تصادف که مبین جزئیات و ابعاد دقیق تر از نوع و نحوه شکل گیری تصادفات بوده و با استفاده از کارشناسان فنی مکانیک در بازدید از بخش های مختلف فنی و مکانیکی اتوبوس ها ، نظریه کمیسیون عالی تصادفات در راستای وظایف ذاتی پلیس مبنی بر رسیدگی بر تصادفات به قرار زیر است:
الف- علت تامه حادثه اتوبوس در استان آذربایجان غربی:
1- بی احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص ماده 129 و 130 آیین نامه راهور ).
2- بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک.
ب- علت تامه حادثه اتوبوس در استان یزد:
1- بی مبالاتی و عدم مهارت راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، ناشی از بکارگیری وسیله نقلیه با عیب و نقص فنی مستمر (نقض ماده 54 و 98 آیین نامه راهور).
2- بی مبالاتی مدیرعامل و مدیر فنی شرکت مسافربری ماهان سفر ایرانیان به علت
صدور صورت وضعیت برای وسیله نقلیه دارای نقص فنی.
شایان ذکر است ، بررسی ها ، جزئیات و مستندات این حوادث به مقامات مسئول ارسال شده است.
پلیس راهور ناجا ضمن ابراز تاسف از حوادث پیش آمده و مشابه و همدردی با خانواده های جانباختگان ، انتظار دارد که مسئولین عالی رتبه کشور، دستگاه ها و متولیان ایمنی در راه ها و شهر ها، رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه علی الخصوص ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر بر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی اهتمام بیشتری داشته باشند و با تلاش مضاعف نسبت به پیشگیری و کاهش حوادث رانندگی اقدام عاجلی بعمل آورند تا ان شاء الله شاهد حوادث ناگواری از این دست در آینده نباشیم.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟